31 augusti 2010

allvarligt talat

jag har ett ovanligt efternamn. jag kan dock hitta människor med samma namn, som jag aldrig har träffat. mina förfäders barn delade nämligen naturligt upp sig i fyra+ grenar som nu stavar sina efternamn olika och inte är släkt förutom de första få som tog sig ifrån värna socken i östergötland. bland annat finns det en snubbe på teve som heter samma sak som jag. och det var ju ganska kul i yngre år, men inte på riktigt va.

nu till saken. en man från en av de andra släktgrenarna har släktforskat och på så sätt fått tag på vår sida av namnet. han har pratat ganska mycket med min fars kusin om forskningen och blev därför inbjuden på kusinens 60-årsfestligheter. jag har aldrig träffat människan men jodå, han vill bli kompis på facebook. okej. fine. jag förstår inte varför men visst.

sedan kommer mailet "hälsa farsan". ingenting mer. inget hej. inget något. ett nytt mail ett tag senare "snygga bilder på dig på facebook, man blir ju stolt över släkten". ursäkta, men VEM FAN ÄR DU?!? och dessutom så trillar det med jämna mellanrum in friend suggestions på hur många människor som helst som jag uppenbarligen är "släkt" med. plus ett medföljande mail där han förklarar vem som är vad - hans brorsons farmors granne som en gång åt lunch med gösta som då är din prysslingsbysslingskusinfar i 30:e led. bli kompis! say what?

jävla tomte, jag blir så trött.


jag har tagit bort tomten från facebook. right back at ya, tomtisch!

Inga kommentarer: