9 juli 2010

"i carried a water melon"




















jag och syster hade spontan tjejkväll i förrgår och tog tillfället i akt att damma av den gamla klassikern dirty dancing. 23 år med otalet visningar av denna film har gjort att själva historien bara är en transportsträcka till den fantastiskt magiska slutscenen. jag hade för övrigt alltid min gamla vhs-dirty dancing framspolad precis till när johnny sätter på skivan och baby står och väntar på scenen. jag brukade titta på slutdansen 5-6 gånger, sedan spolade jag tillbaka till samma ställe och lade tillbaka den i lådan, till nästa dd-abstinens kickade in.

hur som helst. än en gång slogs vi av hur de har gått på tok för långt för att få 80-talspubliken att ta till sig baby och johnny. filmen gjordes 1987 och utspelar sig 1963. bortsett från baby's familj, en klänning då och då samt en och annan statist så är det klockrent 80-tal rakt igenom hela garderoben. kunde man inte relatera till andra årtionden på 80-talet? var puffig lugg, svamphögskurna body's och magtröjor så hett att det inte funkade att huvudpersonerna ens sneglade åt något som inte var fashion 1987?
konstigt tänkt var det i varje fall.


Inga kommentarer: