12 april 2010

lunchrecept 12 april

jag ska dela med mig av mina kulinariska kunskaper idag. jag är erkänt guide michelinmaterial. idag är det er tur. räds ej av kommande avancerade ingredienser eller tillvägagångssätt, stäng ögonen, andas och enjoy the ride.

tacopasta

ingredienser:
  1. nötfärs, max 10% (just denna var 12% men det beror endast på ett ovanligt undermåligt sortiment på det förortskonsum som denna inhandlades på)
  2. tacokrydda, helst egengjord (denna var dock old el paso, jag var uppenbarligen extra lat denna gång)
  3. fullkornspenne
så här gör du:
  1. sätt på pastavattnet, häll i salt. häll i lagom mycket fullkornspenne när vattnet börjat koka och notera klockslaget alternativt använd en timer. koka ganska livligt utan lock i tio minuter. en aning överkokt är måttstocken.
  2. bryn nötfärsen i en stekpanna med släpplätt-beläggning, smula den med en trägaffel.
  3. tillsätt tacokrydda enligt anvisning på paketet samt en skvätt vatten.
  4. låt koka ihop.
  5. när klockan eller timern slagit tio minuter häller du av pastavattnet och blandar pasta med köttfärs. klart!
 













turbonyttig och spännande lunchsallad
ingredienser:
  1. färdig salladspåse
  2. morot
  3. balsamvinäger (min var slut så jag tog vitvinsvinäger, det var ingen höjdare, den ska hållas till vitkål)
  4. italiensk salladskrydda
så här gör du:

  1. öppna salladspåsen och tag ut den mängd du önskar äta.
  2. skala en morot och riv den sedan försiktigt med ett rivjärn. obs! akta fingrarna!
  3. blanda ihop och häll sedan över balsamvinäger och stänk över den italienska salladskryddan.













vem behöver gå till lux eller gondolen på lunch när man kan ha det så här flådigt alldeles på egen hand? :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tror du bara var avundsjuk på min fantastiska lunch på....just det GONDOLEN!!! Hehe/ Mammamu